PRIVATUNDERVISNING

Grunnleggende lese- og skrivehjelp

Lesetrening barnetrinn – lese på papir

Hvordan kan eleven bli en bedre leser?

Eleven får undervisning med utgangspunkt i lesing av tekst på papir, eventuell logopedrapport og samtale med elev og foresatte. Lesetreningen legges opp ut fra elevens problemer. Har eleven mistet deler av den første leseopplæringen, er det nødvendig å gå tilbake i leseprosessen. 

For å kunne bli en funksjonell leser må eleven lære forskjell på lyd og bokstav, kunne trekke sammen lyder til stavelser og lese ord til setninger. Når dette er automatisert, kan eleven lære å arbeide med tekstforståelse.

Hvert trinn i prosessen må være på plass for å komme videre, og privatundervisning er ofte løsningen. 

Oppgaver og tekster legges alltid opp med tanke på mestring. 

Skrivehjelp barnetrinn

Hvordan skrive bedre?

Skriving er bokstavforming, rettskriving, setningsbygging og tegnsetting. Barn med skrivevansker kan ofte blande sammen enkelte bokstaver. De kan også streve med dobbeltkonsonant. I tillegg kan det være vanskelig å forme setninger og skrive sammenhengende tekst. For å lette skrivingen kan eleven ta utgangspunkt i en interesse, en opplevelse, et bilde eller en enkel tegneserie. 

Oppgavens art avgjør om eleven skriver for hånd eller på tastatur.

Lesehjelp ungdomstrinn og videregående

Hvordan bedre leseforståelsen? 

Leseferdighet kartlegges ved å lese en tekst på papir, eventuell logopedrapport og samtale med elev og foresatte. Undervisningsoppleggene tilpasses elevens ferdighet og motivasjon. Lesing av fagtekster knyttet til skolefag kan være aktuelt. Eleven får grundig innføring i hvordan ulike fagtekster kan leses ved å bruke forskjellige læringsstrategier.

Hensikten med lesing er ikke først og fremst hurtighet, men å forstå teksten og hente ut vesentlige momenter med tanke på læringsmål og økt kunnskap. 

Skrivehjelp ungdomstrinn

Hvordan kan en elev bli bedre til å skrive?

Enkelte elever vegrer seg for å skrive, mens andre mener de ikke har noe å skrive om. Oppgavene må derfor tilpasses slik at eleven kan bli motivert til å skrive og føle mestring.

Å skrive sammenhengende tekst kan være krevende. Kravene til god tekst varierer avhengig av klassetrinn. Det dreier seg om både språk og innhold. Setningsbygging og avsnitt står sentralt, likeledes oppbygging av teksten og hvordan en tekst kan utvides.

Noen elever liker å skrive fortellinger. Andre vil skrive en fagtekst eller en tolkning av en skjønnlitterær tekst. Eleven får innsikt i hvordan ulike tekster skal bygges opp.

Læringsstrategier/Lære å lære/Studieteknikk

Hvilke læringsstrategier bør brukes, når?

For å bli en effektiv leser er det viktig å ha gode arbeidsmåter eller læringsstrategier. Tekster er forskjellige, og valg av læringsstrategi vil avhenge av tekstens innhold og oppbygging. Derfor er det nyttig å lære flere strategier for å komme gjennom lange og mange tekster.

Ta kontakt for et uforpliktende møte med foresatte og elev

Skroll til toppen